Пустушка для грудного малюка


Photo: freepik.com

Певно, не існує жодної настільки холіварної та емоційної теми, як використання пустушки. Я, як консультантка з грудного вигодовування, звичайно ж, не можу залишитися осторонь та хочу поділитися своєю думкою, заснованою на більш ніж десятирічному досвіді консультування та, звичайно ж, на своїх улюблених наукових дослідженнях. Можливо, я буду сьогодні менш коректною, ніж зазвичай, тому що ця тема дуже болюча для мене як мами та консультантки з ГВ.

Чому ж ця тема така гостра?

Чому під кожним, кожним постом про цей нібито «невинний дитячий» предмет стільки суперечок? Чому під кожним постом, де ми, консультантки з грудного годування, чи доказові педіатри, що підтримують грудне вигодовування, намагаємося попередити про вплив пустушки на успішність годування, його тривалість й ризики, знаходиться безліч людей, які розповідають про «а у нас смоктав пустушку і годуванню не завадило!»?

Просто тому, що вони можуть про це сказати. Як і, наприклад, люди з історіями про «перебігав та перебігаю проїжджу частину на червоне світло – і нічого зі мною не сталося!» – просто тому, що ті, з ким таки щось трапилося під час ігнорування червоного сигналу світлофора, будуть мовчати або мовчать назавжди.

Але ми, консультантки з грудного вигодовування, майже кожен день зустрічаємося з іншими історіями. З тими, кому «не пощастило», хто «не зміг поєднувати пустушку з успішним годуванням» – в кого дитина не набирає вагу або перестала набирати вагу, в кого суттєво зменшилася кількість молока, в кого з’явилися тріщини й годування стало болючим, у кого почалися лактостази та мастити, в кого малюк став кусати груди, у кого дитина почала страйкувати біля грудей або відмовилася від них зовсім … на жаль, ці мами, з багатьох причин, не хочуть розповідати про свій сумний досвід.

Чому ж багато мам, які намагаються використовувати пустушку, стикаються з такими труднощами?

Тому що пустушка (соска, дурник, дурак, дурачок, цуцлик – по-українськи) не передбачена фізіологією немовляти та порушує ВСІ головні правила успішного грудного вигодовування, разом узяті. Я навіть не буду зупинятися на питанні про вплив смоктання пустушки та соски на здоров’я дитини – про доведений підвищенний на 30% ризик отиту, наприклад, або зміни у формуванні прикусу, зубного ряду … Також поки впустимо моменти, пов’язані з формуванням прив’язанності, почуттів, емоцій та відносин. Поговоримо про технічні, так би мовити, моменти.

Розглянемо три основні правила успішного грудного вигодовування та вплив на кожен з них смоктання пустушки.

Правило 1.

Правильне прикладання до грудей. Для того, щоб годування було успішним, надзвичайно важливо, щоб дитина смоктала ефективно, могла висмоктувати достатню кількість молока, добре стимулювати материнські груди, не травмуючи їх. Для цього необхідно, щоб малюк широко відкривав рот, захоплював багато тканини молочної залози (сосок разом з ареолою – темним колом навколо соска) та висмоктував молоко, роблячи хвилеподібні рухи викладеним на нижню щелепу язиком.

А що необхідно дитині навчитися робити, щоб смоктати всі типи пустушок? Правильно, все з точністю до навпаки – стиснути щелепи на вузькій частині «соска» пустушки, щоб вона не випадала, притому в роті опиняється тільки широка її частина – сам «сосок», язик відсувається назад, він не може викластися на нижню щелепу, тому що тоді язик притиснеться між яснами, а це боляче. А якщо щелепи не стиснути, то пустушка з рота випаде. Відсунутий назад язик не може робити хвилеподібні рухи, виходять тільки поршневі – вперед/назад, якими відбувається «тертя» соска.

Коли малюк смокче пустушку, він відточує своє вміння саме так смоктати, а потім переносить ці свої навички на смоктання грудей. В результаті – смокче тільки сосок, не розкриває широко рот, не може смоктати ефективно, висмоктувати достатню кількість молока та травмує материнські груди.

Ще можна поговорити про те, що дитина, яка навчилася смоктати пустушку, відчуває незручність від смоктання грудей, їй доводиться докладати все більше зусиль для того, щоб висмоктати молоко, що підсилює негативні враження, пов’язані з смоктанням грудей. І якщо в житті дитини з’являється ще й пляшка з догодовуванням (а вона дуже часто з’являється саме через смоктання пустушки) – то виникає небажання малюка груди смоктати та часто призводить до відмови від грудей.

Правило 2.

Годування, засноване на керуванні сигналами дитини про готовність до смоктання (годування на вимогу). Не буду заглиблюватися в визначення терміну, я вже не раз про це писала. Але проста логіка підказує, що коли дитина хоче смоктати, то вона повинна отримувати молоко – так малюк пристосовує лактацію матері до своїх потреб. Дитина смокче так часто та так довго, як потребує в кожний певний момент, змінюючи не тільки кількість отриманого молока, але навіть й склад молока пристосовує «під себе». А якщо замість грудей вона смокче пустушку? Зрозуміло, що груди не отримують інформації про запит дитини, не стимулюються, а малюк ЗОВСІМ нічого не отримує (власне, тому цей предмет і називається «пустушка» – пусте, або «дурник» – обман). Дитина задоволена смоктанням, тому що в її світогляді – «я смокчу – значить, підвищую шанси на виживання». Кожне таке пусте смоктання – відсутність запиту на виробництво молока. І якщо майже всі новонароджені не хочуть та не вміють смоктати пустушку, не погоджуються на підміну живої мами на незрозумілий неживий предмет, то з часом змиряються, звикають й починають смоктати її все більше, потім починають її «вимагати» (настільки, що в старших дітей вже з’являється інша проблема – «як відучити»). Закономірно – лактація знижується при зниженні запиту, враховуючи ще, що кожне смоктання грудей вже не настільки ефективне через змінене прикладання.

Правило 3.

Для встановлення успішної лактації та її достатньої тривалості дуже важливі прикладання до грудей, пов’язані зі сном, особливо тоді, коли дитина підростає до вікових змін поведінки під грудьми. Раніше я писала статтю про так звану «помилкову відмову» – тобто таку поведінку дитини, що пов’язана зі зростанням та розвитком, коли малюк починає відволікатися під час годувань, смоктати недовго, коли не спить, й все «основні», ефективні, довгі та спокійні годування концентруються навколо снів – на сон, уві сні та на пробудження. Крім того, пам’ятаємо про гормон, який відповідає за виробництво молока – пролактин, який виробляється й реагує на смоктання найкраще в нічний час.

А коли найчастіше батьки дають немовлятам пустушку? Саме так – щоб заспокоїти, на сон, щоб подовжити сон та зробити його більш «спокійним». Таким чином, пустушка не просто забирає годування, під час яких дитина могла б отримувати молоко, а забирає все більш важливі годування. Дитина, що смокче пустушку, спить довше, й частота прикладань до грудей ще більше скорочується.

Підводячи підсумки, хочу сказати, що батьки, звичайно ж, керуються найкращими намірами, коли приймають рішення стосовно своїх дітей. Власне, саме для того я й розказую про вплив пустушки на грудне годування, – щоб рішення використовувати чи ні пустушку було поінформованим, тобто мама й тато дитини мали інформацію не тільки про позитивні сторони використання пустушки (більш спокійна дитина, більш «вільна» мама …), але й про ризики її використання, особливо якщо є бажання годувати грудьми довго, успішно та радісно. І для того, щоб розуміти, чому всі офіційні медичні організації світу в своїх рекомендаціях вказують, що необхідно інформувати батьків про ризики використання пустушок та сосок на пляшках.

Успішного всім годування!

 

Авторка — Маргарита Лежепекова, консультантка з грудного годування, керівниця ГО «Життя Родини»

 

Джерела: 

Захист, сприяння та підтримка грудного вигодовування в медичних установах, які обслуговують матерів і новонароджених: переглянута Ініціатива зі створення в лікарнях сприятливих умов для грудного вигодовування Керівництво по здійсненню. Автори: ВООЗ, ЮНІСЕФ, 2019

Breastfeeding, Family Physicians Supporting (Position Paper) American Academy of Family Physicians 2014

Наказ МОЗ України від 04.04.2005 № 152 «Про затвердження Протоколу медичного догляду за здоровою новонародженою дитиною»

Наказ МОЗ України від 20.03.2008 № 149 «Про затвердження Клінічного протоколу медичного догляду за здоровою дитиною віком до 3 років»

Ten steps to successful breastfeeding WHO UNICEF 2018

Predictors of and reasons for pacifier use in first-time mothers: an observational study, Chelsea E Mauch at al, BMC Pediatr 2012

Exclusive breastfeeding changes in Brazil attributable to pacifier use , Gabriela Buccini at al, 2018